28 ianuarie 2009

Trăim în era vitezei...o nouă formă de scriere

În istoria omenirii au existat diferite imperii, fiecare cu religia, cultura şi scrierea lui. Hieroglifele egiptene, scrierea cuneiformă, scrierea chirilică sau runele popoarelor nordice sunt cunoscute de foarte mulţi oameni. O parte din aceştia şi-au dedicat viaţa pentru a traduce aceste scrieri. Unul din aceşti oameni sunt eu. Nu îmi dedic toată viaţa pentru acest lucru şi nici nu descifrez vechile scrieri. Ceea ce mă chinui eu să descifrez de fapt e noua scriere, adică limbajul chat-ului. Este vorba despre acea scriere pe care o folosesc adolescenţii şi nu numai când utilizează programele de chat online sau alte mijloace de comunicare în scris. O folosesc atât de mult încât a devenit modul lor de a scrie în general. Atât la şcoală cât şi în particular, când trebuie să scrie ceva pe o bucată de hârtie, ei folosesc aceste prescurtări, cifre în loc de litere şi acele "hieroglife" intitulate generic smiles.
Cum şi eu sunt un utilizator al internetului, iar mai nou m-a prins un microb ce se intitulează GodsWar Online, adică e un joc online bazat pe mitologie greacă, a trebuit să mă documentez şi să învăţ această nouă scriere pentru a putea comunica cu ei. Am să vă prezint câteva dintre aceste "hieroglife" şi explicaţia lor.
Problema cea mai importantă este că acest tip de scriere are tendinţa de al înlocui pe cel vechi. Adică ne pierdem uşor uşor dulcele grai românesc. Vă puteţi imagina o scrisoare de dragoste scrisă în acest limbaj? Am să vă dau un model cu tot cu traducere. Specific că tz=ţ şi sh=ş

Dragă ubi, (iubito)

Mamitzule (mămică..cred) u (tu) eshti tot ce miam (miau miau poate) dorit vreodata de la viatza,iart-am (aici chiar nu înţeleg) ca uneori ma supi (supăr) si sunt rau cu tine, dar mamitzule (iar ceva legat de măsa) greshesc din dragoste, TE UBY (iubesc) PREA MULT shi o iau rasna (ha ha ha...ce e aia? rásna adv. – 1. Aparte, separat, pe cont propriu. – 2. Cu orice chip, cu orice preţ) cand ma gandesc ca pot sa te pierd, parca a-s (???) innebuni. Sa nu crezi ca nu am incredere in tine, ba chiar am f (foarte) mare dar asha sunt eu putzin gelos, dar "daca nu'i (nu-i) gelozie nu"i iubire" (a vrut el să spună ceva aici) sper sa ma intzelegi shi sa intzelegi ca TE UBY (iubesc) SHI FARA TINE NU POT SA TRAIESC, ESHTI SHI VEI FI MEREU UBI (iubirea) MEA ORICE SA-R (corect era s-ar sau poate a vrus să scrie sar, habar nu am unde vrea să sară şi de ce) INTAMPLA. I-TI (ÎŢI) MS (mulţumesc) CA I-MI (ÎMI) OFERI DRAGOSTEA TA ZI DE ZI NOAPTE DE NOAPTE.(parcă sunt versuri din manele) .:-*:-* (aceste hieroglife înseamnă că o pupă mult) TE UBESC (iubesc) MAMITZUL MEU SCUMPIK:-*:-* (scumpă şi iar mozoleli).

Acum vă las pe voi să vă imaginaţi cum un astfel de băiat ar depune o cerere de înscriere la facultate. Să aveţi spor cu imaginaţia!

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu